ZetaDisplay Norge/ProntoTV vann första pris med en BRRRRILJANT lösning till SNØ. Ett projekt där vi kämpade mot minusgrader, dödsföraktande höjder och snäva deadlines för att leverera en spektakulär digital upplevelse till världens största skidhall inomhus, i närheten av Oslo. Utöver hårdvaruinstallationen är den innovativa och framtidssäkrade innehållsstrategin lika engagerande som de otroliga nya backarna!
Centret öppnade i januari 2020 och kan året runt stoltsera med 36 000 m2 snötäckta backar och leder, idealiska för slalom, snowboard och längdåkning för såväl nybörjare som professionella.
Projektet startade i juni 2018. Med tonvis av is som täckte fundamentet, krävdes det att fiber och kablage specificerades under den initiala planläggingsfasen, utan möjlighet att ändra någonting när isen väl var på plats! ZetaDisplay levererade en framtidssäkrad lösning som kan växa tillsammans med lokalen, för att leverera infotainment, livesändningar från arenan, live-TV och integrering av sociala medier i realtid.
Den visuella displaylösningen bestod av tre stora P 3.9 Expromo LED-displayer, placerade på toppen, i mitten och i slutet av huvudbacken, alla med en IP 56-beläggning för att skydda dem från temperaturer under nollan.
Flaggskeppsdisplayen högst upp på det stora hoppområdet är 40 m2 och de andra två är 35 m2 vardera. LED-displayen i toppen kan förflyttas som en hängande enhet över längdspåren för bättre nyttjande. LED-displayerna är anslutna till fiber från en extern IT-hub utanför skidarenan och har individuella spelare med innehåll som hanteras från en centraliserad plattform.
Teamet stod inför en utmanande installationsprocess med temperaturer neråt 16 minusgrader, snö från snökanoner samt korsande av de branta backarna med all utrustning, vilket gav projektet ett extra lager av komplexitet. Solida fundament och 11,7 ton stål satt på plats med mobilkranar håller LED-displayerna på plats. Professionella klättrare var tvungna att klättra mer än sju meter upp med 75-tumsdisplayerna för att montera dem säkert vid stolparna.
Totalt finns åtta st Samsung OH75 utomhusdisplayer uppsatta längs skidliften. Inomhus finns 21 st LG 4K-displayer som dygnet runt visar wayfinding, information, reklam samt dynamiskt innehåll som ändras utefter på tid på dygnet.
Jørn Olsen, marknads- och analyschef förklarar:
”Att hantera stålet under dessa förhållanden var otroligt farligt. Mycket planering lades på att göra detta projekt framgångsrikt. Vi arbetade med anläggningens arkitekter från ett tidigt skede i processen, för att säkerställa att allt vi behövde fanns med, eftersom det inte fanns någon felmarginal. Allt blev klart i tid till lanseringen och lösningen har utrymme att utvecklas tillsammans med SNØ, med element som de ännu inte använder men vet att de kan växa in i.”
Ole Christian Mork, kommersiell chef för SNØ kommenterar:
”Vi är glada över att ha fått det här priset tillsammans med ZetaDisplay, och vi ser fram mot att fortsätta vårt samarbete. Displayerna erbjuder fantastiska möjligheter, och vi ser fram mot att använda dem när folk är tillbaka i backen.”