Skip to main content Skip to search

Case

Volvo cars / Bilia

Introduktion

ZetaDisplay har arbetat med Volvo Cars återförsäljare sedan 2016 för att digitalisera kommunikationen för hela sitt återförsäljarnätverk i Finland.

Projektet färdigställdes 2021 hos över 30 återförsäljare nationellt som nu omedelbart kan uppdatera sitt marknadsföringsmaterial i realtid, vilket minskar behovet av tryckt material, sparar tid, eliminerar slöseri och säkerställer att varje filial alltid är uppdaterad.

Volvo är det mest respekterade bilmärket i Finland enligt undersökningen Brands 2021 av Taloustutkimus och Kauppalehti. Rankingen är ett bevis på framgången med långsiktigt arbete och dess varumärkesvärden som är liktydiga med dess finska kunder, som kombinerar säkerhet, hållbarhet och uppskattning av individualitet.

Utmaning

Volvo har ett nätverk med över stora 30 återförsäljare i Finland och att hålla tryckt marknadsföringsmaterial uppdaterat har alltid varit en utmaning.

Det finns ett ständigt behov av att uppdatera marknadsföringsmaterial hos bilhandlare på grund av den snabba kommunikationen i branschen. Tidigare har detta varit onödigt tidskrävande för återförsäljarteamen och resulterat i ett betydande slöseri med material, pengar och naturresurser. Man var tvungen att hela tiden skriva ut nya broschyrer och prislistor, transportera dem till butikerna och föråldrat material fick man återvinna.

”Att arbeta med ZetaDisplay har varit mycket professionellt. Vi kom överens om en gemensam arbetsmodell redan från början och de har sedan dess tagit fullt ansvar för att sköta hela omdesignen. Hos ZetaDisplay säkerställs saker till slutet och du märker alltid att Zeta-teamet vill att jobbet utförs på ett bra sätt.” Jenny Korpimäki-Oksanen, Fleet & Sustainability Manager, Volvo Car Finland 

Lösning

Lösningen med anpassad digital skyltning från ZetaDisplay har helt ersatt behovet av tryckt marknadsföringsmaterial. De digitala displayerna är strategiskt placerade hos alla återförsäljare för att komplettera den resa som kunderna gör när de köper ett nytt fordon eller kommer in för service.

Lösningar för digital skyltning har placerats nära entrén för att hjälpa kunder att hitta rätt, på kundservicestationer och i kundloungen, där kunder kan vänta på att deras bil ska servas eller bytas. Displayer har också placerats nära mekanikernas arbetsstationer.

Innehållet på skärmarna varierar beroende på tid på året och var kunder befinner sig på sina personliga inköpsresa i återförsäljarnas lokaler.

När nya kunder konfigurerar sina fordonspreferenser visas korta instruktions- och informationsvideor för att hjälpa dem förstå hur de olika bilutrustningarna fungerar och vilka färger och tillbehör som finns tillgängliga.

I väntutrymmena för service kan kunder se på längre videoinnehåll om ämnen som Volvos hållbara utveckling eller den autonoma framtiden för bilkörning och fördjupa sig i varumärkets värderingar och livsstil.

Display- och innehållskonceptet som skapats av ZetaDisplay är dynamiskt skalbart, vilket möjliggör flexibel tillämpning hos Volvo-återförsäljare av olika storlekar. De mest omfattande visningspaketen finns tillgängliga hos återförsäljarna i huvudstadsregionen samt i Åbo, Uleåborg och Tammerfors.

”Vi har använt digitala displaylösningar tidigare. Men i denna senaste omdesign kommer wow-effekten från det faktum att digital skyltning har integrerats som en naturlig del av det fasta möbel- och butikskonceptet, vilket resulterar i ett professionellt och visuellt inspirerande slutresultat.” Tommi Jokinen, Technical Service Development Manager, Bilia Oy Ab

Fördelar

Den digitala kommunikationslösningen har hjälpt Volvo att uppnå ett papperslöst marknadsföringskoncept, vilket sparar tid och resurser. Det är lättare för marknadsavdelningen att styra marknadsföringsinnehåll och reklammaterialet i butikerna är numera alltid uppdaterat.

Synlig digital kommunikation stöder också Volvos ansvarsfulla, tekniskt avancerade och framåtblickande Premium-varumärke.

”Att arbeta med ZetaDisplay har varit mycket professionellt. Vi kom överens om en gemensam arbetsmodell redan från början och de har sedan dess tagit fullt ansvar för att sköta hela omdesignen. Hos ZetaDisplay säkerställs saker till slutet och du märker alltid att Zeta-teamet vill att jobbet utförs på ett bra sätt.” Jenny Korpimäki-Oksanen, Fleet & Sustainability Manager, Volvo Car Finland

”Vi har använt digitala displaylösningar tidigare. Men i denna senaste omdesign kommer wow-effekten från det faktum att digital skyltning har integrerats som en naturlig del av det fasta möbel- och butikskonceptet, vilket resulterar i ett professionellt och visuellt inspirerande slutresultat.” Tommi Jokinen, Technical Service Development Manager, Bilia Oy Ab

VILL DU VETA HUR VI KAN HJÄLPA DIG MED DIGITAL SIGNAGE?

Fyll i formuläret nedan så vi kontaktar dig.