Introduktion
De Volksbank är en Holländsk bank med 3000 anställda och organisationen bakom ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank and SNS. Inom De Volksbank har man ett nytt sätt att arbeta som handlar om en djupt förankrad tanke, en filosofi och en mental inställning kring att våga tänka och arbeta annorlunda.
Utmaningar
Den nya kontorsmiljön och de nya arbetsprocesserna krävde stöd och nya verktyg. En av de mest radikala förändringarna för personalen var att man tog bort den personliga arbetsplatsen eller rummet.
Personalen var fortfarande beroende av att kunna träffas, mötas, arbeta tillsammans, äta eller stänga in sig för att arbeta ostört.
Personalen är mer i rörelse till följd av det nya sättet att arbeta. Så frågan blev därför hur organisationen skulle kommunicera med sina anställda på ett effektivt sätt. Var och hur skulle man nå dem?
Lösning
Kanalen är en länk som blandar lokalt och centralt innehåll på alla relevanta Volksbank-platser. Med sina olika varumärken som ASN, BLG Wonen, Regiobank och SNS med motsvarande målgrupper innebar detta behov av mer riktat och relevant innehåll.
ZetaDisplay har implementerat en kanal som informerar personalen på strategiska platser där man rör sig, såsom kaffehörna, lounge, personalrum etc. Helt enkelt platser där människor möts och kan reflektera över budskapet och föra en diskussion. Även mindre displayer för mötesbokning är installerade i anslutning till konferensrum .
För att ge kunder, besökare och anställda i De Volksbank en inblick i bankens historia och framtid visualiseras varumärkets värden genom rörlig inspiration och information. Detta är designat som en permanent utställning i hela byggnaden.
Fördelar
Ett resultat är att det har blivit en trivsam modern och effektiv arbetsmiljö. Anställda är mer medvetna om De Volksbanks varumärke, vision och strategi. Ett resultat är också att de känner sig mer delaktiga i företaget.