Introduktion
KPN och ZetaDisplay har haft ett långsiktigt partnerskap under många år. I slutet av 2015 introducerade KPN sitt nya butiksformat. Denna milstolpe positionerar KPN som en innovativ, progressiv och ledande återförsäljare som har skapat nytt liv ute på shoppinggatorna.
Utmaningar
Butikerna måste passa in i KPNs flerkanaliga strategi baserad på erfarenhet och interaktion med kunderna.
Att utveckla ett ny butiksformat med så höga ambitioner kan vara utmanande. ZetaDisplay hjälpte KPN i hela projektet från koncept och innehållsutveckling, konstruktionsmöten, installation, leverans till service och support för konceptet.
Lösning
Att gå in i de nya butikerna är som att fysiskt gå in på KPN:s hemsida. Att upptäcka och inspireras i kombination med att kunna prova på är av största vikt. Besökaren kan använda den senaste tekniken för att upptäcka lösningar som passar dem bäst och som gör deras vardag och arbete lite enklare och roligare.
Förutom stora displayer med rörligt innehåll finns det ”smarta väggar” på 2×4 55-tums skärmar. Skärmarna är utrustade med infraröd och Kinect-teknik som svarar på besökarens rörelse. Skärmarna bildar därmed stora pekskärmar med en diagonal på mer än fem och en halv meter.
Hyllorna med tillbehör är utrustade med elektroniska prisskyltar (ESL) så att priset alltid är konkurrenskraftigt och uppdaterat.
De nya butikerna har ett modernt kösystem. När man kommer in i butiken anger besökaren på en pekskärm vilket ärende de har: köp, service, reparation eller hämtning av onlineorder. Därefter beräknar systemet hur lång väntetiden blir. På olika platser i butiken anges vilket nummer som står på tur. Kunden kan också lämna sitt mobilnummer för att ringas upp när det börjar närma sig sin tur.
ZetaDisplay är involverat i nästan alla IT- och kommunikationselement i butiken till en fungerande helhet. Vi kallar det också multimedia-design: digital skyltning, lagringsljud, styrning av Smartwalls, LED-vägg, TFT-skärmar, ESL: er och integration av många IT-system, RFID, Köhantering och klimatkontroll. ZetaDisplay fungerar som designer, byggare eller leverantör, ofta som en länk, men alltid som en praktisk högerhand i KPNs Digital Signageprojekt.
Fördelar
Butikerna är nu en naturlig del i KPN: s flerkanaliga strategi med syfte att integrera alla kontaktytor med kunden, online, i butiker och på kontaktcenter. Med det nya formatet kan KPN bättre möta upp kundernas behov, vilket har resulterat i mer trafik till butikerna, högre NPS-poäng och ökad försäljning.