; ; Skip to main content Skip to search

Case

Pink Fish

Introduktion

Stjärnkocken Geir Skeie identifierade ett behov för en restaurang som kan tilltala människor på språng och som är i behov av en kort paus och vill njuta av färsk lax serverad med internationella smaker till ett överkomligt pris.

Med en global expansion i planen blev det viktigt att skapa ett internationellt gångbart format. Hela kundupplevelsen och formatet på restaurangerna skulle ha en familjär känsla oavsett var i världen kunden befann sig. Målsättningen har varit att skapa ett kundvarv som är så friktionsfritt som möjligt. Detta har genomförts med olika zoner som har Digital Signage i syfte att guida kunden smidigt genom hela restaurangbesöket.

Utmaningar

Restauranger som erbjuder snabbmat har två övergripande utmaningar. Det måste gå snabbt, vara enkelt och samtidigt vara en positiv upplevelse.

  • För att säkerställa minsta möjliga friktion för kunden vid beställning blir det viktigt att samtliga system knyts ihop.
  • Det är viktigt att kunden får en bra överblick för att navigeringen skall vara enkel från entré till utlämning.
  • Det är viktigt med en självinstruerande beställningsprocess. Det vanliga är att kunden måste gå fram till disken för att lägga beställning och vänta på att maten skall tillagas. Denna väntan kan bli ett problem för människor som har ont om tid och har bråttom.

Med kundupplevelse menas att restaurangen måste vara en plats där man kan:

  • Kunna varva ned och njuta
  • Enkelt och smidigt kunna ta sig igenom beställningsprocess
  • Känna glädje efter besöket
  • Belöna sig själv med riktigt god mat i en miljö som känns speciellt framtagen för de själva.

Lösning

För att göra kundresan sömlös så är alla system integrerade med Digital Signage. När man lägger en beställning online eller i restaurangen visas kundens namn på displayen när maten är färdig att hämtas ut. Menyerna är integrerades i POS-Systemet, så när ett pris uppdateras i systemet justeras priset direkt på menyerna.

Hela kundresan är kartlagd. När man kommer in i restaurangen möts kunden av en display som visar relevanta produkter och erbjudanden baserat på dag i veckan och tidpunkt på dygnet. Längre in i restaurangen möts kunden av en kampanjdisplay för att underlätta för beslut innan kunden kommer fram till kassan. Ovanför kassan finns också ett antal digitala menyer placerade. Menyerna är synkade för att också kunna visa annat rörligt innehåll i bakgrunden vilket skapar en levande och inspirerade känsla i restaurangen. I det här fallet en simmande fisk!

Fördelar

Alla restauranger har ett naturligt digitalt DNA i sig vilket gör att det inte är möjligt att driva verksamheten utan digital signage. Genom ett omnikanal ordersystem, upplever kunden ingen väntetid. De kan bestämma när de vill ha maten färdig, var de vill äta och de kan också se status på sin beställning genom digitala displayer.

Även personalen på restaurangerna upplever effekten av digital signage. Så fort det sker en förändring eller uppdatering av en kampanj så påverkar det försäljningen direkt av den specifika produkten. Personalen har också fått mycket beröm ifrån kunderna som säger att innehållet på displayerna är mycket tilltalande och skapar en trevlig atmosfär i restaurangen.

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med Digital Signage?