Introduktion
Den europeiska teleoperatören Tele2 ville förstärka sin butiksupplevelse för kunderna. ZetaDisplay designade och levererade en helt uppdaterad lösning för digital skyltning till den nya konceptbutiken i Westfield Täby Centrum, Stockholm.
Tack vare den nya lösningen uppnåddes målen att förbättra kundresan och stärka kundupplevelsen samtidigt som man levererade förbättrad kommunikation för att stödja försäljningen. Det nya tillvägagångssättet har visat sig vara en hit både hos detaljhandelsteamen och kunderna, och rullas nu ut i 22 butiker i Sverige.
Utmaning
Att säkerställa att varumärkesupplevelsen i en fysiska miljö efterlevs i kombination med att stödja säljprocess och säljkår.
Lösning
ZetaDisplay har arbetat tillsammans med Tele2 i över fem år. Företaget designade och installerade en nyckelfärdig lösning för att omforma kundresan för Stockholm Concept Store i Westfield Täby Centrum
Nya upplevelsen börjar innan gästerna ens har klivit in i butiken med en slående LED-display som pryder framsidan av butiken för att fånga kunders uppmärksamhet med kreativa kampanjer och locka in dem.
Denna heltäckande LED-vägg ramar in butikens exteriör på ett kreativt sätt, flödar över de övre och nedre fyra pelarna som kunderna passerar för att komma in. Displayens totala visningsyta är 23,5 m² och betraktningsvinkeln är på 140°, så att kunder som närmar sig från alla håll kan se det kreativa innehållet.
Invändigt varierar lösningen för butiksskyltning beroende på golvytans storlek, men följer samma lösning som konceptbutiken. I butiken i Täby har 8 st. 37-tums Samsung stretch LCD-displayer placerats ovanför diskarna där kunderna kan uppleva de senaste telefonerna och surfplattorna, en 75-tums Samsung-display bakom betaldisken visar de senaste varumärkesmeddelandena och en 55-tums display i stående format hanterar ett virtuellt kösystem.
Innehållshanteringen för den yttre skyltningen och de inre displayerna hanteras på ZetaDisplays egenutvecklade CMS-plattform ENGAGE™. Samma CMS används redan för schemaläggning och hantering av skärminnehåll i butiksområdet, så Tele2 teamet kan enkelt fortsätta att hantera skärminnehåll för alla skärmar på distans samt skapa och schemalägga anpassade visningslistor.
Tele2s nya plattformar för digital skyltning är bredare än den traditionella 16:9-displayutformningen, vilket gör dem ännu mer iögonfallande och engagerande för kunder.
Fördelar
Med hjälp av ZetaDisplay-lösningar har Tele2 kunnat omdefiniera kundresan och skapat en innovativ detaljhandelsupplevelse för kunder. LED-displayer låter dem dela nyckelbudskap med sin publik på global och regional nivå och hjälper kunder att fatta välgrundade beslut kring sina inköp.
ZetaDisplay-systemet skapar en unik atmosfär för Tele2-kunder och lämnar ett bestående intryck, samtidigt som Tele2 ger möjligheten att skräddarsy erbjudanden för olika målgrupper eller beroende på tid på dygnet. Konsekvent marknadsföring av varumärke och innehåll på alla skärmar skapar möjligheterna för ytterligare upp- och korsförsäljning till olika målgrupper.